20.8.12

koeien in de felle zon

zondag, 19 augustus 2012

Tropische dagen beleven we.  Temperaturen van 30 gr. en meer. En dat voor Nederland. Op één van mijn fietstochtjes genoot ik van het uitzicht op de weilanden met de vele koeien onder een strakblauwe lucht. Toen dacht ik opeens: zouden die koeien het niet vreselijk warm hebben? Ze hebben geen enkel plekje met schaduw. De weilanden zijn zo groot, zonder enige beschutting tegen de zon. Toen mij dat eenmaal was opgevallen, ging ik er op letten. En prompt kreeg ik medelijden met het vee. Prachtig dat ze in de wei staan en niet het hele jaar op stal, maar met die hitte. . .  kan je beter binnen staan. Ik wist niet wat ik ervan moest denken, dus heb ik de Dierenbescherming een mailtje gestuurd.

Mijne Heren

In het Groene Hart, waar ik vlakbij woon, zijn er gelukkig nog veel koeien in de wei. Maar als ik langs de weilanden fiets, zie ik de beesten in de volle zon staan. In de verste verten geen boom of struik te zien. Daar waar wèl een boom staat zie je dat de koeien elkaar verdringen om van de schaduw te genieten. DUS: hebben ze last van de zon. Van vroeger herinner ik me dat er veel meer bosschages in de weilanden waren. Het zal wel te maken hebben met de schaalvergroting (meer koeien) en het machinaal bewerken van de wei. 
Ik vind het een 'wreed' gezicht al die koeien in de felle zon, terwijl wij mensen een zon-alarm krijgen.
Wat vindt de Dierenbescherming hiervan?  

Prompt kreeg ik dit antwoord
Hartelijk dank voor uw email. Het is helaas nog steeds niet wettelijk geregeld in Nederland dat dieren onder extreme weersomstandigheden op stal moeten of een schuilplaats of schaduwplek krijgen. Natuurlijk probeert de Dierenbescherming dit wel te bewerkstelligen, tot op heden helaas zonder het gewenste resultaat. Gelukkig gaan steeds meer veehouders over op 'siëstabeweiding'. Dit wil zeggen dat de koeien op het heetst van de dag kunnen kiezen tussen weide en stal. De boer laat dan de hekken openstaan, zodat de koeien zelf naar binnen kunnen lopen.

Verder is het zo dat de meeste boerderijdieren, zolang ze maar over water kunnen beschikken, goed warmte en koude kunnen verdragen.

Koeien

Voor (melkgevende) koeien is schaduw gewenst, maar ook niet verplicht. Water is wel heel belangrijk, ze moeten daar permanent over kunnen beschikken. Ook voor vleeskoeien is water zeer belangrijk met de hitte.

 Tot slot behoort het natuurlijk tot de verantwoordelijkheid van de veehouders om hun dieren tegen extreme weersomstandigheden te beschermen. Zo kunnen er heel eenvoudig schaduwplekken gecreëerd worden, die ook weer makkelijk te verwijderen zijn. Ingeval u dieren aantreft die bij extreme hitte op geen enkele manier over water kunnen beschikken, belt u dan 144.  

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
Publieksvoorlichting  Dierenbescherming
Scheveningseweg 58 Postbus 85980, 2508 CR Den Haag
info@dierenbescherming.nl

Vandaag door de polder gefietst en foto's van gemaakt van koeien in de wei. Het was bloedheet, meer dan 30 gr.

Geen opmerkingen: